ajánlott oldalak
fórum
-több
 

Krétával pótolta a lekopott felfestést

Létrehozva: 2016. július 13., 14:13
nyomtat küld

A megyében több helyen hiányzik vagy erősen megkopott a felezővonalak felfestése az utakon — hívta fel a problémára a figyelmet Balogh Lajos gyulai önkormányzati képviselő, tanácsnok a napokban. Mint elmondta, mindez veszélyeket rejt magában a közlekedők számára.
— Békés megye több területén is találkozhatunk ezzel a gonddal — nyilatkozta lapunknak múlt csütörtökön Balogh Lajos. A tanácsnok — aki tavaly interpellált is az ügyben — kiemelte, például Gyula belterületén, a Magyar Közút által fenntartott szakaszokon is több éve előfordul ilyen hiányosság. A képviselő, hogy még inkább felhívja a figyelmet a kérdésre, egy fürdővárosi szakaszon krétával megerősítette az erősen elhalványult, már csak alig-alig látszó felfestést.
— Az országutakon sem ritka, hogy egyáltalán nem vagy éppen csak látszik valami a jelzésből — ecsetelte Balogh Lajos. — A felezővonalnak lényeges szerep jut a közlekedésben, aminek jelentősége még inkább érződik, amikor hiányzik. Kevésbé gyakorlott autósoknak különösen fontos a felfestés megléte, de még a sokat vezető gépkocsi-tulajdonosoknak sem mindegy, hogy megvan-e a jelzés. Gyulán akad olyan háromsávos szakasz, ahol kerékpárosok is közlekednek, így még kritikusabb, hogy nem igazán látszik a felfestés, például a Bartók Béla úton, illetve a folytatódó szakaszain. Ez az út viszi ki a teherforgalom egy részét a városból. Az alsóbbrendű utakon pedig ugyancsak gyakori „kísérő jelenség” mindez.
Az önkormányzati képviselő hangsúlyozta, a megyei úthálózat állapota amúgy is hagy némi kivetnivalót maga után.
— Az ilyen hiányosságok pedig még inkább hozzájárulnak ahhoz, hogy a szakaszokat rossz állapotúnak tartsuk — tette hozzá. — Szeretném, ha a kérdés minél előbb megnyugtatóan rendeződne a közlekedők biztonsága érdekében. Mindent meg kell tennünk, hogy a lehető legkevesebb baleset történjen az utakon. Ezért is fontos, hogy orvosolják a problémát.
A Magyar Közutat Balogh Lajos tájékoztatójának napján, csütörtökön kerestük meg. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályán megerősítették: társaságuk minden évben közbeszerzési eljárás lefolytatásával választja ki azokat a vállalkozókat, akik a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából közreműködnek a burkolati jelek felújításában.
Az elmúlt évektől eltérően, 2016-tól a társaság feladatainak elvégzésére a forrást 5 éves támogatási szerződés keretében biztosítják a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. között létrejött megállapodás értelmében. Ez lehetőséget biztosít arra, hogy az idei évtől már nem csak az adott évre vonatkozóan, hanem 36 hónapos rendelkezésre állással és hozzá megfelelő keretösszeg biztosításával megversenyeztessék a burkolati jelek felújító festését. A 36 hónapos keretszerződés megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás folyamatban van.
— A társaság előtt ismert, hogy a burkolati jelek állapota nem mindenütt kielégítő — fogalmaztak. — A közbeszerzési eljárások lefolytatása alatt is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. intézkedéseket tett a saját kivitelezésének bővítésére, a burkolati jelek felújítása kapcsán. Békés megyében, Gyulán a tűzoltó laktanya előtti csomóponti járműosztályozót festik fel rövidesen.
Az útfestés történeti áttekintése
A 19. században találták ki, de csak a 20. századra realizálódott — írja a paintway.hu. Macnie professzor a Dél-dakotai Egyetemről már 1883-ban megjósolta, hogy a jövőben az autók 25 mérföld/órás sebességgel közlekednek majd olyan utakon, amelyeket fehér vonal oszt részekre, és a különböző irányú forgalmat ez a vonal választja el.
Az Amerikai Egyesült Államokban 1911-ben festettek először jelzéseket az utak középvonalára. Mr. E. N. Hines, egy közúti igazgatóság vezetője volt az, aki a kanyarokban és a hidakon felfestett felezővonalakat, melyet később az egész autópályán alkalmaztak. Az I. világháborút követően néhány igazgatóság kísérletezni kezdett a közúti jelzésekkel, hogy a motorizációs "boom" során megnövekedett közúti balesetek számát visszaszorítsák.
Európában először Angliába, 1916-ban festettek fel jelzéseket. Németországban, az olyan nagyvárosokban, mint Magdeburg, Essen és Kassel, már 1918-ban, az autópályákon 1932-től vezették be az útfestést.
Az útburkolati jelzések olyan jelek, melyek horizontálisan helyezkednek el az út síkjában. Jelölik az irányt és az út szélét. Az útburkolati jelek a forgalomszabályozás tárgyai, egyedülálló használatukat tekintve jelentőségük törvényben szabályozott. Úgy kell kivitelezni, hogy éjjel és nappal is jól látható legyen. Az útburkolati jelek nagy járműforgalom esetén erős koptató hatásnak vannak kitéve, ezért fontos időben megújítani. A mai utakat már nem lehet elképzelni jelzések nélkül.
(beol.hu, Papp Gábor, Fotó: Imre György)

Fotó: beol.hu, Imre György

 
események
-több
Tartsa a kurzort egy dátum fölé az aznapi programok- ért. Kattintson egy napra a részletekért.
Jelenleg nincs erre a napra vonatkozó információ
 
 
Bejelentés
HírekKisgazdák a parlamentbenSzervezeti hírek, választókerületi hírekBelföld, KülföldKörnyezetvédelemMezőgazdaság, vidék
PublicisztikaFórumÖnök írták
FotókVideókDokumentumokHanganyagok
KPE ElnökségeMegyei elnökökOrszággyűlési képviselőinkPolgármestereinkÖnkormányzati képviselőinkKisgazda Történelem