Kijött a KSH legújabb éves jelentése, amiből kiderült az, amire már tavaly is joggal számíthattunk: ismét rekordot döntöttünk, 2019-ben már 3 812 013 autó volt forgalomban Magyarországon. A statisztika szerint minden 2,6-ik magyarnak van autója.
A növekedés üteme a darabszámok tekintetében töretlen, ismét 170 ezerrel nőtt a hazai autópark, ami 4,6%-os növekedésnek felel meg. Szinte pontosan ugyanekkora mértékben nőtt a teljes gépjárműállomány is. Tovább öregedett a személyautók átlagéletkora is, átlagosan 14,4 éves kocsikkal járunk. […]
Ahogy a növekedés mértéke, úgy a probléma gyökere sem változott: az autóközpontú városmagokból túl sokan költöznek ki az agglomerációba, ám ez egy ördögi kör, hiszen a még mindig keservesen lassan haladó közösségi közlekedés- és kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés, valamint a viszonylag kedvező gazdasági környezet miatt családok százai ülnek autóba. […]
Pest megye kiütéssel nyert a növekedésben, ott 30 ezerrel több autó (568 012) van forgalomban, mint egy évvel korábban. Budapest a maga 24 ezres növekedésével e tekintetben csak a második helyre tudott beférkőzni (684 197).
Jó hír lehet a jövőre nézve, hogy a Budapesti Fejlesztési Központ létrehozásával ismét a tettek mezejére léphet a 2010-es évek talán legprogresszívabb közlekedésátalakítási koncepcióit megvalósító Vitézy Dávid, aki mindig is az egyik legfontosabb feladatnak tartotta az agglomerációs probléma egy tömbben való kezelését. A gond csak az, hogy az olyan komoly lépésekkel kapcsolatban, mint a fővárosi fejpályaudvarok megszüntetése, így nyilatkozik: “Talán viccesen hangzik, de még 34 évesen is csak remélni merem, hogy megélem a becsontosodott budapesti fejpályaudvari rendszer átalakulását”. A fenti számokat nézve itt nem várhatunk évtizedeket, bátrabb és gyorsabb döntésekre lesz szükség.
Macsuga János / flowcycle.hu