Újabb jelentős lépés történt a Gyöngyös belvárosi forgalmát tehermentesítő nyugati elkerülő út megépítésére. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közzétette a projekt első és második ütemére vonatkozó kivitelezői felhívást.
A nyugati elkerülő út közbeszerzését 2003-ban írták ki, a Medgyessy-kormány idején. A gyöngyösi televízióban 2006. július 17-én Hiesz György polgármester adta hírül, hogy már az aszfaltozási munkák zajlanak az út nyomvonalán. A Gyurcsány-kormány idején indult építés azonban még abban az évben félbeszakadt. Hiesz György 2009-ben kifakadt, mondván, hiába az érvényes szerződés a gyöngyösi önkormányzat és az állam között, a jelek szerint ismét hiányzott a szocialista kormány támogatása. A Pesti Srácok egy 2016-os írásában az szerepel, információik szerint a 2010-es költségvetésnél a térség akkori összes szocialista parlamenti képviselője nemmel szavazott az útépítés folytatására. Majd 2017 decemberében jelentette be Horváth László, a térség fideszes országgyűlési képviselője, hogy az Orbán-kormány döntött az út megépítéséről, 2019 márciusában pedig eldőlt, hogy a beruházó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF), a tervező pedig a Roden Mérnöki Iroda Kft. lett.
Az elkészült tervek alapján a NIF a közelmúltban az Európai Unió hivatalos Közbeszerzési Értesítőjében tette közzé az elkerülő út építésére vonatkozó kivitelezői felhívását. Eszerint első ütemben a Gyöngyös és Szurdokpüspöki közötti 2406-os összekötő úttól induló, már megépült 2971 méter hosszú elkerülő útszakasz felújítása a feladat a burkolat megerősítésével és 8,5 méter korona-, illetve 6,5 méter burkolatszélesség kialakításával. Feladat a megépült elkerülő szakasz folytatása 1,6 kilométeres új nyomvonalon a 3-as főútig. Az új építésű szakaszon három körforgalom épül, egyik a 3-as főút Gyöngyösről Budapest felé vezető, a 3203-as út Gyöngyöshalász felől érkező, és az elkerülő út találkozási pontján lesz.
Tizenkét méter támaszközű híd épül a Tarján-patak felett, egy másik a Gyöngyös-patak felett tizenöt méteres támaszközzel, és felújítják a 3-as számú főút Nagy-patak hídját is. Kialakítanak két keresztező földutat 182 méter, illetve két párhuzamosat 325 méter hosszon. Az elkerülőn, a 3-as főúton és a 3203-as úton közművezetéket is ki kell váltani, továbbá parkoló, autóbuszöböl építése a feladat.
A kivitelezés második része Gyöngyös belterületére vonatkozik. Érinti a Damjanich út Kálvária utca és az Eötvös Lóránt tér közötti 340 méteres szakaszát, a Vachott Sándor, illetve a Petőfi utca és az Orczy-kastély közötti 550 méteres szakaszt, a Petőfi utcát a Korcsolyás Tamás és Őrálló utca között 130 méter hosszon, továbbá a Kossuth és a Vasút utca százméteres részét a MÁV területéig.
A feladat e szakaszokon többek közt a burkolat megerősítése, a szegélyek átépítése, a járdák felújítása, a víznyelők áthelyezése. A Damjanich úton a Kálvária utca csatlakozását átépítik, parkolókat alakítanak ki a munkásszálló előtt, a Deák Ferenc utca csatlakozásánál pedig körforgalom lesz. Autóbuszöböl épül a Petőfi utcában, kanyarodósáv az Orczy-kastély előtt.
A nyugati elkerülő csak félmegoldás
Horváth László országgyűlési képviselő korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a munkák legvégén tulajdonosváltás lesz. Az állam felújítva adja át a belterületi utakat az önkormányzatnak. A jelenleg a Magyar Közút fenntartásában lévő Vachott Sándor, Szent Bertalan, Kossuth Lajos és Petőfi Sándor utcák egy korábbi megállapodás alapján önkormányzati kezelésbe kerülnek. A jelenleg Gyöngyöshöz tartozó elkerülő út viszont, elkészülte után, az országos közúthálózat részeként a Közút fenntartásában lesz.
A honatya arról is beszámolt, hogy zajlik a nyugatihoz szervesen kapcsolódó északi elkerülő szakasz tervezése, a kormány megadta rá a forrást. A kettő együtt biztosítja, hogy a városnak valóban elkerülő útja legyen, mert a nyugati szakasz önmagában a zsúfolt belvárosba vezeti a forgalmat.
Forrás: heol.hu, Szabó István