Dr. Pátzay György, KPE titkár: Ötödik alkalommal mérik fel az élelmiszer-ellátási lánc tisztességtelen forgalmazói magatartási gyakorlatait

A kép forrása: magyaridok.hu

Az Európai Unió 2024 őszén immár ötödik alkalommal indítja útjára azt az átfogó felmérést, amely az élelmiszer-ellátási láncban előforduló tisztességtelen forgalmazói magatartásokat (UTP) vizsgálja. A december 17-ig kitölthető online kérdőív célja, hogy naprakész képet kapjunk az ágazatban jelenlévő tisztességtelen magatartásokról és azok tendenciáiról. A felmérés kitöltése mindössze 15 percet vesz igénybe, magyar nyelven is elérhető, és minden érintett mezőgazdasági termelő és feldolgozó számára nyitott. A kitöltést a https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/UTPs_5 linkre kattintva lehet elvégezni. A Kisgazda Polgári Egyesület bátorítja a gazda és egyéb élelmiszer-előállító tagjait, hogy a határidő előtt töltsék ki a kérdőívet, hiszen a gazdálkodók és élelmiszer-előállítók aktív részvétele kulcsfontosságú a hatékony szabályozás kialakításához és az ágazat átláthatóságának növeléséhez.

Az alábbiakban néhány alapvető fogalomról és eljárási kérdésről tájékoztatjuk a Kisgazda Polgári Egyesület tagjait a gazdákkal és az élelmiszer-előállítókkal szemben gyakran – sokszor a kereskedők részéről – alkalmazott tisztességtelen forgalmazói magatartásokkal kapcsolatban.

1. Mi számít tisztességtelen forgalmazói magatartásnak?

A tisztességtelen forgalmazói magatartás olyan üzleti gyakorlatokat takar, amelyek egyoldalúan előnyösek a kereskedő számára, és aránytalanul nagy terhet rónak a termelő beszállítókra. A 2009. évi XCV. törvény (Tfmtv.) összesen 35 különböző tisztességtelen magatartásformát azonosít, amelyek négy fő kategóriába sorolhatók:

– Egyoldalúan előnyös szerződési feltételek alkalmazása

– Indokolatlan utólagos költségek felszámítása

– Hiányos vagy késedelmes elszámolás a beszállítókkal

– Diszkriminatív árképzés és egyéb tisztességtelen gyakorlatok

2. Kiemelt védelem veszélyhelyzetben

A 180/2020 (V. 4.) Kormányrendelet külön szabályozza a veszélyhelyzet során alkalmazandó tisztességtelen magatartási gyakorlatok tilalmát. Tisztességtelen magatartásnak minősül például, ha a kereskedő:

– egyoldalúan csökkenti a beszerzési árat

– fenyegetéssel kényszeríti ki a szerződésmódosítást

– a rendelésállomány csökkentésével zsarolja a beszállítót

– az akciók vagy promóciók lemondásával presszionálja partnerét

3. Jogorvoslati lehetőségek

A tisztességtelen magatartási gyakorlatok észlelése esetén a beszállítók a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Felügyeleti Díj és Forgalmazói Ellenőrzési Igazgatóságához fordulhatnak. Az eljárás során a bizonyítási teher a kereskedőre hárul: neki kell igazolnia, hogy magatartása nem minősül tisztességtelennek.

4. A tisztességtelen forgalmazói magatartással szembeni harcról szóló szabályozás célja

A törvényi szabályozás elsődleges céljai között szerepel:

– Kiegyensúlyozott alkupozíció biztosítása

– Etikus üzleti magatartási normák érvényesítése

– Kölcsönös bizalom erősítése

– Fogyasztói bizalom növelése

Források:

NÉBIH weboldala/Tisztességtelen forgalmazói magatartás: https://portal.nebih.gov.hu/-/tisztessegtelen-forgalmazoi-magatartas