Kutatócsoport jött létre az MTA, az Audi és a Széchenyi István Egyetem összefogásával a kampuszon. Tagja négy Győrben végzett fiatal mérnök, vezetőjük pedig a Kanadából hazatért elismert kutató, Dr. Feszty Dániel.
Dr. Feszty Dániel vezeti a Lendület kutatócsoportot Győrben
Munkájuk eredményeként az autótervezés korai szakaszában tudják majd új szimulációs módszerekkel megjósolni a friss modellek akusztikai tulajdonságait.
Dr. Feszty Dániel azt mondja, hogy a tengerentúlon, ahonnan érkezett, legtöbben csak álmodnak arról, ami itt Győrben megvalósult. Mi talán természetesnek vesszük, hogy a világ egyik vezető járműipari cége saját kart és tanszékeket alapít a helyi egyetemen. Kézenfekvőnek gondoljuk, hogy a kampusz oktatóival, kutatóival szorosan, proaktívan együttműködik az ipar húzóágazata. Pedig higgyük el, hogy ez kint koránt sem mindennapos. Olyannyira nem, hogy a győri példát sokan szeretnék követni.
A felvidéki magyar repülőgépmérnök, kutató Feszty Dániel hosszútávú ajánlatot kapott az Auditól és a Széchenyi István Egyetemtől egyaránt.
Az MTA Lendület programjának célja a külföldön dolgozó tehetséges, fiatal magyar kutatók hazahívása. Feszty Dániel a program keretében járműakusztikai kutatócsoportot hozhatott létre a Széchenyi István Egyetemen. A kutatás teljes összege öt évre 319 millió Ft, amelynek 63%-át az Audi Hungaria, 37%-át az MTA biztosítja.
A Lendület kutatócsoport PhD hallgatója lesz Kun János, aki középiskolásként elnyert ösztöndíjának köszönhetően a New York University Abu Dhabi kampuszán végezhette el az alapképzést, a mesterképzést pedig már itt a Széchenyi Egyetemen. Treszkai Marcell az alap és a mesterképzést is a Széchenyi Egyetemen végezte, és Kanadában, éppen az ottawai Carleton Egyetemen tölthetett el négy hónapot Campus Mundi ösztöndíjasként. Sipos Dávid is Győrben végzett, egy évig gyakornok volt az Audiban, a Járműfejlesztésen, diplomamunkája szakmailag is jelentős értéket képviselt az Audi Hungariának. Schweighardt Attila is Széchenyis, egy sokoldalú, kíváncsi kutató, aki jelenleg az Arrabona Racing Team főtervezőjeként tevékenykedik. Ők alkotják tehát a csapatot Feszty Dániel vezetésével.
A Magyar Tudományos Akadémia és az Audi Hungária közösen, öt évre biztosítja a forrásokat a Lendület kutatócsoport működéséhez. A cél az volt, hogy olyan kutatást végezzenek, ami az ipart támogatja. A kutatás célja, hogy a virtuális térben, számítógépes szimulációs módszerekkel jósolják meg az új járművek akusztikai, zaj- és rezgés tulajdonságait már a tervezés korai szakaszában anélkül, hogy ehhez költséges prototípusokat kellene építeni.
Magyarán előre vetíthetik, hogy a különféle kialakítási módok és anyagfelhasználások mellett milyen zajos lesz az autó utastere. Pontosan hol, milyen rezgések keletkeznek, és azokból mennyit nyelnek el az utastér különböző elemei. A szimulációk fejlesztését gondosan megtervezett kísérletek egészítik ki, mégpedig azért, hogy az újonnan fejlesztett módszereket hitelesíteni, validálni is lehessen. Az utastér zajossága az autó egyik olyan tulajdonsága, amit a laikus vásárló is észrevesz. Nem biztos, hogy csak ez alapján dönt, de összeköti a márka presztízsével. Ha nem tud kellően csendes, komfortos utasteret biztosítani egy autógyártó, akkor csökkenhet a versenyképessége. Az akusztikai modellezéseket már 10-15 éve kezdték bevezetni az autóiparban, de a mai napig nem tudnak teljes és pontos képet előre vetíteni minden egyes összetevőt tekintve. Ebben hozhat nagy előrelépést a Lendület kutatócsoport.
(Fotók és cikk: Nyerges Csaba, autopro.hu)