Ezzel is a pazarlás ellen akar tenni egy brit áruházlánc, a Waitrose. Mint a cégnél mondják: a vásárlóik maguk is el tudják dönteni, hogy a zöldségek és gyümölcsök még fogyaszthatók-e.
Mintegy 500 friss ételről távolították el a címkét, amely azt mutatja meg, meddig őrzi meg minőségét az adott élelmiszer. Ilyet hiába is keresnek ezentúl a saláta, az uborka vagy a paprika csomagolásán. Az áruházlánc a változtatástól azt reméli, hogy így majd kevesebb étel kerül a szemétbe.
Az országban leginkább krumplit, kenyeret és tejet dobnak ki a vásárlók azért, mert lejárt a szavatossága. Pedig a minőségmegőrzési idővel kapcsolatosa címke nem a fogyaszthatóságot, hanem a minőségbeli változást jelzi – hívja fel a figyelmet, írja a The Guardian.
Nagy-Britanniában nem a Waitrose az első olyan üzletlánc, amely ehhez a lépéshez folyamodik.
A Marks & Spencer júliusban 300 élelmiszer esetében törölte el ennek a címketípusnak a használatát, a Tesco pedig már 2018-ban több mint 100 terméknél lépte meg ugyanezt.
A Morrisons januárban tette közzé azt a tervét, hogy nem alkalmaz szavatossági címkét. Egyben arra biztatta vásárlóit, hogy a tej és egyéb termékek esetében inkább szaglással döntsenek arról, hogy megfelelő-e nekik a termék.
Marija Rompani, a Waitrose-t tulajdonló John Lewis Partnership fenntarthatósági és etikai igazgatója szerint a britek évente 4,5 millió tonna ehető ételt dobnak ki, ami azt jelenti, hogy az ezen élelmiszerek előállítása során felhasznált összes energia és erőforrás is kárba vész.
„Azzal, hogy eltávolítjuk termékeinkről a minőségmegőrzési időt, a vásárlóinkra bízzuk: döntsék el ők, fogyasztható-e még egy termék. Így pedig nemcsak a hulladék mennyiségét lehet csökkenteni, hanem a heti élelmiszervásárláson is spórolhatnak. Ez ugyanis egyre több ember számára jelent gondot” – mondta.
Forrás: infostart.hu
https://infostart.hu/kulfold/2022/08/04/uj-modi-jonnek-a-lejarati-ido-nelkuli-elelmiszerek